torsdag 6. november 2014

Redd økoskulen!

Ingen dag er lik på Sogn jord-og hagebruksskule!
Vi lærer om bruk av hest i landbruket

En skuledag for meg denne uka kan se ommentrentelig slik ut; før hanen galer har jeg syklet bort til skulen for å ta morgenvakta i fjøset, jeg klargjører melkemaskin, melker melkesprengte økokyr og avslutter/rengjører melkemaskina. Dette kunne jeg ingenting om før jeg hadde min første fjøsvakt mandag ettermiddag. Læringskurven har mildt sagt vært bratt, og FOR en mestringsfølelse når gangen i oppgavene endelig begynte å sitte!!)
I første skuletime kl.8 har vi produksjon og tjenesteyting, der vi i dag lærer hvordan man klargjør landbruksredskaper for vinterlagring. Det inkluderer redskaper som trekkes av hest. På skulen bruker vi to fjordinger i gardsdrifta, noe som er kjempespennende å lære om. Timen innebærer også at vi skal bruke traktor. Traktor er noe jeg aldri hadde vært borti før, og som jeg var mildt sagt livredd for-  men som jeg nå synes er gøy!
Vg3 elevene lærer å slakte sau, og vi Vg2-elever får komme og studere innvollene, som en del av anatomi husdyrlære. Neste år er det vi som skal lære å slakte.
Etter lunsj skal det være opplæring i motorsag. Vi ser på hvordan totaktsmotoren fungerer, og hvordan motorsagen vedlikeholdes. Og ikke minst, sikkerhet ved bruk av motorsaga! I neste motorsagtime skal vi ut for å teste dette i praksis! Tenk, jeg skal ut i skogen, i fullt verneutstyr  og felle tjuemetershøyre trær! OMG!
En nusselig ny økoverdensborger
Kl.15 er det tilbake i fjøset, der forventningsfulle dyr venter på ettermiddagsmaten sin, og økokuene vil bli melket. På kvelden må jeg igjen hive meg på sykkelsen og tråkke de to kilometrene bort til skolen. Hestene skal tas inn og mates,  og vi går kveldsrunden i fjøset for å sjekke at de har nok mat og at det er rent og pent. Koser litt med de søte økokalvene og økogeitene, og sier god natt.

Dette er bare en bitteliten del av det man lærer på Sogn jord- og hagebruksskule. Lista er lang og innholdsrik.
Skulen har i mange år vært truet med nedleggelse. Nå står vi midt i nedleggingsgjørma igjen, og nå må det gjøres noe drastisk! Sogn jord-og hagebruksskule er norges ENESTE av sitt slag. Skolen er heløkologisk, og vi som er så heldige å gå der lærer hva det innebærer å drive økologisk landbruk og produsere sunn og god økologisk mat, helt fri for skadelige kjemikalier.

Uten økoskulen, ingen økobønder
-uten økobønder, ingen økomat!!

Dersom Aurland kommune, staten og andre partnarar klarer å reise tilstrekkelig kapital har Sogn og Fjordane fylkeskommune signalisert at de kan dekke 60 % av nødvendige byggekostnader. Skulens Venneforening har som mål å reise kapital for å sikre fullfinansiering av utbygging. Det er satt i gang en kronerulling for å nå målet, slik at skulen kan fortsette å utdanne økologiske agronomer som kan produsere økologsik mat til deg og meg!
Vi er klare til kamp!




1 kommentar:

For å legge igjen en hilsen til oss: velg "anonym" under "kommenter som", dersom du ikke har en profil du ønsker å bruke. Takk for titten, velkommen igjen! :) Hilsen Dag og Marianne