lørdag 8. februar 2014

Akwaaba!!

Akwaaba betyr velkommen! Naa har jeg vaert i Ghana i 1 uke, og kan ikke beskrive hvor utrolig gjestfrie og velkomne menneskene her er. Jeg har allerede opplevd saa mye, det foeles som jeg har vaert her lengre. Fra loerdag til onsdag var jeg i Accra, hovedstaden. Der bodde jeg paa hostell sammen med 4 andre frivillige. Tre norske og ei sveitsisk jente. Vi fikk hadde tromme og dansekurs, saa utrolig morsomt.. og Ghaneserne syntes vi saa morsomme ut med vaare stive urytmiske obrunikropper Obruni betyr hvit, og folk roper det etter oss hele tida. Det er heldigvis ikke ondt ment, saa vi kan svare dem med aa si obibini, som betyr svart. Dette synes de er veldig morsomt! hehe... I Accra var vi ogsaa paa marked, en ekstremt intens opplevese for ALLE ville selge oss noe hele tida. Jeg kjoepte meg 2 kjoler...som viste seg aa vaere for store dessverre...... Vi var ogsaa en tur paa stranden i Accra, deilig aa faa svoemme litt i havet. Det er selvfoelgelig ufattelig varmt og fuktig vaer, 30 til 37 grader hver dag saa jeg svetter som en gris!!!! Paa onsdag morgen ble jeg kjoert til byen jeg skal bo i, Swedru. Den ligger et par times kjoering vest for Accra. Familien jeg bor hos er kjempeflott. Det er mor Margaret som er elst i huset, hun passer godt paa at jeg faar i meg nok mat osv. Saa er det soennen Emmanuel som egentlig bor i Kumasi, han er hjemme paa ferie i 2 uker. Saa er det datteren Claudia som jobber lange dager i bank, og datter Peggy som er hjemme med soennen Kelvin paa to aar, saa skjoenn liten gutt. Men en smule bortskjemt hehe. Huset jeg bor i har god standard etter Ghanesisk maalestokk. Vi har tv, innlagt vann og gassovn. Noen ganger fungerer ikke vannet, men da kan vi hente vann fra en kran rett utenfor huset. Jeg hjelper til med matlagingen, spennede aa laere aa lage ghanesisk mat. Alt jeg har smakt saa langt er nydelig, og heldigvis bank i bordet ingen mageproblemer ennaa. Noen av de andre jentene fra hostellet bor paa barnehjem, hvor standaren er veldig daarlig. I helga har jeg besoek av den sveitsiske jenta, saa hun synes jeg bor lukserioest i forhold til henne. Jeg startet aa jobbe her paa torsdag, det er et stort sykehus med mange avdeligner. Jeg jobber paa fysio/rehab delen. Har begynt aa jobbe med noen av barna der, det er smaa babyer ogsaa. Jeg proever aa tilpasse hjelpemidler, finne metoder og treningsopplegg som kan hjelpe dem. De som jobber som fysioterapauter gjoer ikke den beste jobben, dessverre...... saa jeg haaper aa gjoere en forskjell for barna.
Jeg sitter paa internettkafe i Swedru med den sveitsiske jenta naa, senere skal vi ta oss en tur til et hotell hvor det er basseng, blir deilig aa faa vasket seg skikkelig, man foeler seg konstant skitten pga. varmen, stoevet og solkrem som fester seg til alt hehe. Har litt reasearch aa gjore om trening for pasientene paa sentereret, saa jeg avslutter her. Blir veldig glad for en liten hilsen! neste gang skal jeg proeve aa legge ut bilder.

6 kommentarer:

  1. Hei liløe obruni :-) spennende å høre kossn det går med dæ! :-) har de ergoterapeuter på sykehuset? God helg fra Tromsø!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia! Dessverre ingen ergo....sku virkeli ønske eg va d sjøl ;) mye å ta tak i, men mye som eg ikke kan gjøre nåkka med. Ting e veldig annerledes ;)

      Slett
  2. Høres kjempespennende ut, du må komme med oppdateringer hele tiden! Hva slags sykdommer eller diagnoser er det barna har, sånn eksempelvis?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hellue, veldig spennende og veldig vanskelig. Utredningene er så som så, og også tilgjengelige hjelpemidler og utstyr. Men alt er bedre enn ingenting, tross alt. Finnes alle mulige diagnoser; cp, hydrocrphalus, artrogryose, strabisme, amputasjon, klumpfot, droppfot......u name it ;)

      Slett
  3. Hei, det høres veldig interessant ut! Deler du soverom med noen i familien eller ?
    Vi onsker deg lykke til...det høres ut som de trenger din ekspertise der borte! Ha det bra...og hilsen fra oss i Sandeid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heià det er veldig interessant ja. Jeg har mitt eget rom i huset, så det er bra. Savner selvfølgelig Dag og hundene, men tida går sikkert fort! :)

      Slett

For å legge igjen en hilsen til oss: velg "anonym" under "kommenter som", dersom du ikke har en profil du ønsker å bruke. Takk for titten, velkommen igjen! :) Hilsen Dag og Marianne