lørdag 22. februar 2014

Prosjekt sanserom!

Hver morgen reiser jeg en ganske lang vei for å komme meg til jobb. Sykehuset jeg jobber på er drevet av Frelsesarmeen. Det har mange avdelinger, helseklinikk, legekontor, fødestue, barsel, lab, sosialrådgiving, ortopedisk verksted og rehabiliteringsavdelingen -hvor altså jeg holder til. Rehabiliteringen har egen fysioterapaut som insisterer å bli kalt tante Rose :) Hun har visstnok 32 år på baken som fysio, og er en meget bestemt dame. Jeg er nok ikke helt enig i alle behandlingsmetodene hennes, men hun gjør også endel bra. Jeg jobber i avdelingen for barnerehabilitering, der er tante Rose innom kun et par ganger i uka. Mødrene og barna bor på senteret i noen måneder mens behandling pågår. For øyeblikket er det 9 barn inne. De er fra 1 mnd gammel til 7 år, og har forskjellige diagnoser. Jeg skulle absolutt ønske jeg hadde mer kunnskap om barnerehabilitering, men det er noe jeg la merke til allerede fra dag en. Disse barna får sjeldent leke, de blir ofte plassert i en stol eller på en madrass og får oppmerksomhet kun ved måltider, eller de blir bært på ryggen til mor hele dagen. Alle barn trenger å få stimulert sansene sine for å utvikle seg. De trenger å bruke sine ressurser på sitt nivå fysisk og mentalt, spesielt disse barna som ikke kan ytre sine behov. Funksjonshemmede er ofte i Ghana sett på som en straff fra gudene, og de ses ned på og er lite verdt. Jeg ønsket å gjøre noe for disse barna som jeg allerede har blitt glad i. Da kom ideen om å innrede et sanserom. Det vil være noe varig som kan brukes og være til nytte for mange barn i mange år. Sjefen sjøl på senteret likte ideen, og fant fort et rom jeg kunne bruke. Nå har jeg fått ryddet og vasket det ned og montert en vifte i taket. Planen er å dele rommet i to med gardiner. I den ene delen vil jeg dekorere veggene med tema fra havet, så fisker, skjell, tang og tare, krabbe osv. Jeg skal henge stoff fra taket for å skape en myk atmosfære, og få laget madrasser med skinntrekk til gulvet og en liten tunell. Noe av dekoren vil være laget i forskjellige materialer for taktil stimuli. Jeg skal prøve å finne lys i forskjellige farger, og kanskje lavalampe. En sakkosekk hadde vært flott, men er usikker på om det er mulig å finne her. I den andre delen av rommet vil jeg oppfordre til læring gjennom lek. Der kan barna sitte ved et bord og kose seg med forskjellige leker, spill, enkle instrumenter osv. Jeg vil også kjøpe en cd spiller og cd'er. Så, dette er den foreløpige planen, og det kommer selvfølgelig til å koste endel. Min kjære mamma, pappa, søster og bror har hver sponset noen hundrelapper slik at jeg kan få kjøpt maling og satt i gang. Tuuusen tusen takk. Dersom det er noen andre som leser dette som også kan tenke seg å hjelpe til, vil jeg sette stor pris på om du tar kontakt. Det er også mulig å sende brukte eller nye leker osv. i posten til meg. Barna trenger også klær og sko, da foreldrene ofte ikke har råd til å kjøpe nytt. Jeg kan nås på mail: marmikkelsen@hotmail.com og telefon: 2330249407828 eller legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under :) ps. Sjekk ut bildet nederst-jeg har fått rastahår!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

For å legge igjen en hilsen til oss: velg "anonym" under "kommenter som", dersom du ikke har en profil du ønsker å bruke. Takk for titten, velkommen igjen! :) Hilsen Dag og Marianne