mandag 1. juli 2013

Road trip til vestlandets fjord og fjell

Siden vi kom til øya i januar har vi kun vært på korte dagsturer, og da stort sett med målsetting om å få gjort unna diverse innkjøp. Stresset fra butikk til butikk. Lite kos.
Vi har lenge hatt lyst å ta en overnattingstur, men har blitt forhindret av forskjellige årsaker. Bla. har vi vært skeptiske til å la hønene være hjemme alene, spesielt kyllingene. Men forrige uke bestemte hønemor seg for at kyllingene var store nok til å klare seg selv, og sluttet å passe på dem. Da var det nok på tide at også hønemor nr.2 (Marianne) innså at kyllingene faktisk har blitt ganske store ;-)  De bor nå alene i eget bur og klarer seg helt fint!
Med to av norges mest besøkte turistattraksjoner innen rimelig kort rekkevidde var valget av turmål ganske enkelt, Geirangerfjorden og Trollstigen måtte det bli!
Vi fylte opp matautomater og ordnet med ekstra vannbeholder til hønene, pakket snippsekken og avgårde bar det!
Camping i Geirangerfjorden
Vel framme i Geirangerfjorden på onsdag kveld campet vi i telt. Nærmeste nabo var en rimelig høylytt foss og i tillegg dryppet regnet på telttaket, så mye søvn ble det ikke.
Navnet Geiranger kommer antakelig av norrønt geirr (spyd) og angr som betyr fjord. I 2005 ble Geiranger- og Nærøyfjorden innlemmet i UNESCOs verdensarvliste og i 2006 kåret de amerikanske magasinet National Geographics disse to landskapsområdene til de best bevarte blant alle UNESCOs verdensarvsteder.

Det er omtrent 240 fastboende i Geiranger og de fleste er engasjert i turistnæringen. Bygda er omgitt av bratte fjell på hver side av fjorden, noe som altså har gjort stedet til et av landets mest besøkte turistmål med over 700 000 besøkende hvert år. Mange kommer med bil over Geirangervegen og Ørnevegen slik som vi gjorde. Fra Ørnevegen er det en fantastisk utsikt! Geiranger har årlig besøk av 150-200 cruiseskip, noe som gjør den lille bygda til en av de største norske cruisehavnene.
Torsdag morgen karret vi oss ut av teltet, og mens vi inntok morgenkaffen tittet sola fram mellom skyene, og vakre Geiranger ble enda vakrere. Vi tok turen opp på utkikkspunktet Dalsnibba som er hele 1500 meter over havet. God utsikt kan man si!

Cowboymat på boks! Lettvint og ikke særlig godt.
Fra Geiranger kjørte vi først til Trollstigen og deretter Trollveggen i nydelig sommervær, før vi tilslutt endte opp i Isfjorden der vi fant en liten campingplass. Etter mat og drikke sloknet vi rimelig fort. Mange inntrykk og opplevelser å fordøye for to øyboere. Fredags morgen våknet vi til atter en fin sommerdag. Vi kjørte en rundtur i Isfjorden for å kikke oss rundt. Dalen er utrolig frodig og grønn. Dags forfedre på Kavli- siden har sin opprinnelse fra en gård herfra. Siste stopp i Molde (der Dag ble skamklipt at en frisør med dårlig tid) før vi satte kursen hjem til kyllingene, som heldigvis hadde det bra, og var glade for å se oss :) Nå vet vi at vi kan reise bort et par dager uten problem, det er mange steder vi har lyst å se! Neste tur: Atlanterhavsvegen!
Ha en strålende uke!
Første glimt av Geirangerfjorden
Geirangerfjorden med De Syv søstre-fossen
Utsikt fra dalen
Utsikt fra Dalsnibba
De 1500 høydemeterne på snirklete vei kjørte bilmotoren varm...
På vei ned fra Dalsnibba stoppet vi ved et vann og lot hundene få kjøle seg litt på en snøflekk
På vei til Trollstigen stoppet vi ved Gudbrandsjuvet
Her ble vi sittende å nyte sola en stund

Trollstigen er et veistykke som går i sikksakk fra Isterdalen opp til Stigrøra. Veien omringes av majestetiske fjell som bærer navn som Kongen, Dronningen og Bispen. Veien er en del av Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen . Til høyre ser du Stigfossen, 320 m høyt fall.

GPS'en viser hvorfor svingene kalles "hårnålesvinger". Ikke mindre enn 11 sådan.