lørdag 14. desember 2013

Tanker om Ghana


Her i "huset på prærien" pynter vi til julefeiring. For første gang i min og Dags historie skal vi feire jul i ro og mak, uten å være på flyttefot eller jobbe. Men helt fritt for pakking og småstress blir det selvfølgelig ikke, det er bare 1,5 mnd igjen til avreisedag for min del.

Jeg sitter her en lørdagskveld og surfer på nettet for å lære mer om det landet langt, langt borte, som jeg skal reise til. Ghana.

Deeeer er Ghana
Jeg har hengt opp verdenskartet på stueveggen for å forsøke å få perspektiv. Men kontrasten fra et kaldt vinterkledt Norge, til et sydende varmt land i Afrika blir så ubegripelig og stor at jeg ikke helt kan fortestille meg hva som venter meg. Og det er jo nettopp dette som jeg synes er spennende.
Etterforskningen min på internett gir meg små hint om hva landet rommer, ord som hete, kaos og utfordring dukker opp. Ghana har en snittemperatur på 30 grader, og en kjapp titt på yr.no viser at temperaturen ligger et sted mellom 25-28 grader i området jeg skal til. Kaos i trafikken er noe Ghana er kjent for, trafikkregler er visstnok oppskrytt så man bør nok se seg om to og tre ganger før man begir seg ut i veien! Og utfordringer blir det helt sikkert nok av, for en obruni (hviting) i Ghana.

Ghaneser som ser veldig vennlig ut (?)
Men det er et annet ord som også dukker ofte opp i min søken er "akwabaa", det betyr "velkommen" på twi-språket. Ghanesere er kjente for å være åpne mennesker, de er ærlige,oppriktige og vennlige. Når jeg leser reiserbrev skrevet av folk som har vært så heldige å besøke landet, beskriver de stemningen blant menneskene som avslappet og behagelig. I Ghana er det storfamilien som gjelder, og den inkluderer naboene, butikkdama og taxifyren. Alle bryr seg, og har noe å si.

Jo mer jeg leser om landet, jo sikrere blir jeg på at jeg har gjort det rette valget. Jeg aner fremdeles ikke hva jeg kan forvente meg, men det er greit. Jeg er klar for å være åpen for det som kommer, og å bli kjent med landet og menneskene! Gleder meg!!

 ps. Jeg har fått de første tre stikkene (vaksinene), bare tre igjen! Hurra!

-Marianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

For å legge igjen en hilsen til oss: velg "anonym" under "kommenter som", dersom du ikke har en profil du ønsker å bruke. Takk for titten, velkommen igjen! :) Hilsen Dag og Marianne