søndag 11. august 2013

Bursdagstur- Hurra for Dag!!

Det er utrolig kor fort sommeren har gått, selv om sommerværet ikke har vist seg fra den beste siden her ute i havgapet. Heldigvis har vi hatt mye koselig besøk, som har kompensert for været. I godt selskap er det greit å være inne :-)

Vi er på den 8 måneden her ute i havgapet, og begynner sånn smått å oppdage ting en savner når en bor på en øde øy...som fjellturer, joggeturer i skog og mark, å drikke kaffelatte på kafe og tilgjengelighet til butikker, kino og pub! Det blir liksom ikke det samme med internetthandel, "topptur" på Ørneberget (øyas høyeste punkt på rundt 30 moh) for n'te gang, hønsehusøl og traktekaffe med tørrmelk...
Likevel, vi skal virkelig ikke klage. Vi har det vi trenger, og mer til- vi har tid!  Til å lage god mat, spise og nyte...ha lange frokoster- hver dag... drikke et glass vin mens vi ser sola gå ned i havet!

I forbindelse med Dag sin bursdag 12.august har vi vært på en langtur, og davi fikk litt av det vi har savnet! :-)

Her er vi på vei inn i fergen etter en våt båttur fra Gåsøy.
Utflukten startet lørdags morgen med å bli gjennombløte etter overfarten i båten til Finnøy.  Jippi. På dette tidspunktet var vi ikke spesielt optimistiske til den planlagte turen opp til Varden (fjellet) overfor Molde, og fotballkampen mellom Molde og Brann på Aker stadion senere på dagen.
Men utrolig nok, Molde viste seg fra sin fineste side, timer senere var vi på vei opp varden i strålende sol og hetebølge. Herlig start på turen!

På toppen av Varden med knallutsikt over fjorden.

Annelinn, Geir og barna var så snille å passe Chulo og Selma en natt (Tuuuusen takk!!), mens vi sjekket inn på Rica Seilet. Dag ble starstrucked da det viste seg at hele Brann-laget bodde på samme hotell, det veiet litt opp for 2-0 tapet mot Molde...Etter kampen fikk vi endelig tatt årets(!) første utepils og litt tapas i strålende Moldesol. Slitne og fornøyde etter mange inntrykk hadde vi ikke ork til å gå ut for å spise middag, så det ble mat på rommet akkompagnert av vakker utsikt over romsdalsfjellene. Tidlig kveld.

Ikke skikkelig tur uten litt utfordringer på veien:-)

Neste dag gikk turen videre til Sunndalen/Trollheimen området hvor vi skulle sjekke inn på en hytte i to netter. Hytta var leid igjennom nettstedet https://www.inatur.no/, kjempefint sted hvor man finner billige hytter og gode tips til turen. Kjøreturen opp fjellet ble visst litt i mestelaget for Vitoen vår, det vellet plutselig røyk ut av panseret og en forbipasserende forskremt "kaill" viftet og veivet for å få oss til å stoppe. Da ingen av oss er spesielt bilkyndig (for å si det pent), og ingen av turgåerne som vi huket tak i kunne hjelpe, måtte Dag haike ned til sivilisasjonen igjen. Etter et par telefoner og noen ventetimer kom vår reddende engel i form av Falken. Det viste seg at problemet var ganske enkelt en diesel(retur)slange som hadde blitt delvis ødelagt men kunne fikses på stedet! Takk til Falkenmannen!

Endelig framme! Hytten som heter "Uroa" viste seg å være et veldig koselig krypinn!
Dagen etter ble det tid til en god og passelig lang fjelltur og litt fjellfiske. Vi tok oss en siesta på lyngen, så godt å blunde i fjelluft!
Nedenfor hytta lå et stort fjellvann.Vi hadde ikke så veldig fiskelykke, men fikk en fin fjellørret som vi stekte til middag, etterfulgt av nyplukkede blåbær og et glass vin til dessert :-)
Hoppende glad over å endelig være på fjelltur!
Herlig med fjell etter lang tid uti havgapet!! Chulo nyter fjellvannet.

Summa summarium; Vi har spist godt, bodd flott og trimmet litt. Supert!
Ha en strålende dag alle sammen!

Til slutt, en stor takk til Pål som passet hønene og katten.